Markt: Hoe gebruik je digitalisering in het onderwijs?

Over het volgende aanbod kun je meer te weten komen op de onderwijsmarkt.

MOL073, Angela Straver, Guido Vercauteren en Marcia van der Wens

MOL073 (Mobiel Ontdek Lab073) is een uitleensysteem van techniekmaterialen voor de Bossche basisscholen. Om leerlingen en leerkrachten de kans te bieden te experimenteren met programmeren, robotiseren of digitaliseren kunnen basisscholen deze materialen zes weken gratis via MOL073 lenen. Er zijn o.a. leskoffers, robots, knikkerbanen en een Lego Boost te leen. Kom maar eens kijken!

Techniektour Drakenstaal, Zoé ten Brink:

Wij ontzorgen jou met 3 lessen W&T voor groep 7. Onderzoekend en ontwerpend leren staat centraal en wij nemen o.a. programmeren mee in de opdrachten. Kom ons aanbod bekijken bij de stand.

Digitaal Atelier Huis73, Jitske Blom

Het Digitaal Atelier is een nieuwe plek bij Huis73 waar je kunt kennismaken, experimenteren en ontwerpen met nieuwe technologie. Jong en oud kunnen hier activiteiten en workshops bijwonen op het grensvlak van kunst & technologie. Op de markt zullen zij laten zien wat er voor het onderwijs allemaal mogelijk is. 

EduGIS-platform, Tim Jonker

Het EduGIS-platform bestaat sinds 2004 en wordt sindsdien in het onderwijs gebruikt. De website is gratis toegankelijk. Met het online educatieve platform www.edugis.nl kunnen jongeren met honderden digitale kaarten aan de slag met toekomstplannen. Ze kunnen bijvoorbeeld op nationaal niveau onderzoek doen naar de beste locaties voor windmolens.

Erfgoed Den Bosch, Anne Verwaaij, Harmke Nijhof, Dennis Dekker

Wat kun je precies met digitaal erfgoed in het onderwijs? Erfgoed ’s-Hertogenbosch brengt de historische collectie (archieven, archeologie, bouwhistorie) en verhalen digitaal tot leven. Leerlingen maken kennis met de lokale geschiedenis via onder meer een virtuele tour door het Huis van Bosch en een VR-game over 
’s-Hertogenbosch in 1500. 

KW1 college

Werken met de Microbit. De micro:bit is een klein (4x5cm) micro-computertje met knopjes voor de bediening, en een 5×5 led matrix als beeldscherm, dat met 4 verschillende programmeertalen kan worden geprogrammeerd. Je vertelt computers zoals de micro:bit wat ze moeten doen door ze instructies te geven. Je kunt jouw micro:bit programmeren in het online MakeCode-blok of de Python-teksteditors.

Designweek@school

Met DesignWeek@School leren we kinderen en jongeren hoe je Design thinking kunt inzetten om een oplossing te vinden voor een complex probleem. In elke fase van dit proces speelt data een belangrijke rol: vanaf de onderzoeksfase tot de realisatie van de oplossing. Tijdens de onderwijsmarkt laten we zien hoe we dit in de praktijk samen met de leerlingen ontdekken.

Kinderrouteapp Datastad KinderRoute, Wij doen dingen 

Datastad ’s-Hertogenbosch heeft een speciale interactieve kinderrouteapp ontwikkeld: Datastad KinderRoute.  Voor kinderen is het van grote waarde inzicht te krijgen in wat je met data allemaal kunt. Met de kinderrouteapp (Datastad KinderRoute) gaat een wereld voor ze open. Kinderen komen op deze route op verschillende plekken in de stad in aanraking met ‘points of interest’ als het om data gaat en krijgen er informatie over via de app. Met het bezoeken van de locaties verzamelen kinderen puzzelstukken om de puzzel in de app te maken. 

Jet‑Net&TechNet , Thirza de Jong

Als regiocoördinator van Jet-net & TechNet maak ik de samenwerking tussen scholen en technische en technologische bedrijven mogelijk. Door ze te helpen de werelden van techniek voor leerlingen te ontsluiten. Voor de basisscholen is het de missie om het belang en de schoonheid van Wetenschap & Technologie onderwijs nog beter op de kaart te zetten. Bedrijven kunnen hierbij helpen en de zienswijze van de 7 werelden van techniek is hierbij een mooie aanvulling.

Op zoek naar data met Daan, CBS

In het lesmateriaal ‘Op zoek naar data’ met Daan maken de leerlingen op spelenderwijs kennis met het CBS, de beginselen van dataverzameling en statistieken, en nepnieuws. Het materiaal kan een deel van de lessen over grafieken en tabellen uit de reguliere rekenmethode vervangen en heeft een duur van ongeveer 60 minuten per module. Het lesmateriaal sluit aan op de vakken Nederlands, rekenen en mediawijsheid.